De evolutie van een vogel
Vlug en Vaardig, zo had De Meeuwen ook kunnen heten. Onder deze naam werd de eerste poging ondernomen om korfbal te introduceren in Putten. Een futiele poging aangezien, al snel werd besloten om de vereniging te ontbinden. Putten was nog niet klaar voor de gemengde sport.

Tweede poging
De leden van Vlug en Vaardig trokken zich terug in hun donkere huizen, wachtend op een nieuwe kans om het korfbal te introduceren in de groeiende gemeente Putten. In 1961 leek de tijd rijp voor een nieuwe poging. Ex-leden van Vlug en Vaardig en enkele geinteresseerden kwamen op 15 november bij elkaar in de oprichtingsvergadering in restaurant de Heerdt en kozen de heer Ykema tot voorzitter van korfbalvereniging De Meeuwen. Twintig leden telde de vereniging die zou uitgroeien tot één van de grootste van Nederland.

Weilanden, trapveldjes en een kunstgrasveld
Alvorens te landen op de plek waar we nu zijn hebben de leden van De Meeuwen heel wat veldjes vertrapt. Begonnen werd op een veld naast toenmalig hotel Zech en vanaf daar werd er verhuisd naar de plek waar nu scholengemeenschap Calvijn staat. Drie bij drie was het hokje dat dienst deed als kleedkamer, kantine en opberghok. Het trapveldje was enkel voor trainingen aangezien het te klein was voor de afmetingen van een wedstrijdveld. Poelier Jansen bracht uitkomst door ruimte te bieden aan de Voorthuizerstraat. Vanaf nu konden de Meeuwen meedoen aan wedstrijden. Poeliersbedrijf Jansen stond echter niet stil en had het veld nodig voor uitbreiding van zijn bedrijf. Een plek in de schaduw van de beroemde eierhal werd gevonden (nu parkeerplaats achter het gemeentehuis). Ditmaal was het de gemeente die roet in het eten gooide en noodgedwongen verhuisde de Meeuwen naar een weiland naast de Trouw fabriek. Dit was echter niet bespeelbaar te maken en al snel verhuisde men opnieuw, ditmaal naar locatie Klaarwaterbos.

’t Hok

De één na laatste verhuizing was die naar het terrein aan de Halvinkhuizerweg waar de Meeuwen echt groot zijn geworden. Een grasveld, gravelveld maar ook een heuse kantine genaamd ’t Hok heeft de leden van De Meeuwen jarenlang plezier gegeven. Tot het jaar 2000 waarin hemelsbreed 200 meter verderop de linten van de nieuwste accommodatie werden doorgeknipt. Een kunstgrasveld dat plaats biedt aan drie seniorenvelden en een eigen sporthal. Sporthal De Meeuwen

Zaalkorfbal
Microkorfbal, zo werd het destijds nog genoemd. In 1974 werd enkel nog maar microkorfbal gespeeld tijdens toernooien. Na enige tijd werden de seniorenteams ook ingezet in de micro competitie maar de thuiswedstrijden moesten nog steeds worden gespeeld in Nijkerk of Amersfoort aangezien Putten nog geen eigen sporthal had. Dit veranderde vrij snel en met de bouw van Sporthal de Eng, was korfbal voorgoed gevestigd in Putten.

Naar grote hoogten
16-1, was de uitslag tegen Arena 3, de wedstrijd die De Meeuwen het eerste kampioenschap ooit brachten. Het duurde nog 5 jaar voordat het eerste twaalftal kon doordringen naar de hoogste afdelingsklasse. Maar ook het tweede deed zijn best en wist hetzelfde te realiseren waardoor er twee teams van gelijke sterkte rondliepen in Putten. Dik dertig jaar geleden, 1972, werd het kampioenschap behaald in deze hoogste klasse waardoor De Meeuwen promoveerde naar het districtkorfbal maar daar hield het niet op. Het jaar daarop werd meteen de volgende titel behaald en men stoomde door naar de tweede klasse district. Echter, hoogvliegers zullen laag vallen en gelijk aan Ikarus viel de Meeuwen binnen twee jaar weer terug naar de afdelingsklasse. De jaren daarop werd hard gevochten in de top van de afdelingsklass maar er werd steeds naast de titel gegrepen. Zonder kampioen te worden promoveerde de Meeuwen alsnog en terecht wat een jaar later werd men opnieuw kampioen en stond met opnieuw in de tweede klasse districtkorfbal. Begin jaren negentig werd definitie de eerste klasse bereikt en groot was de vreugde toen in 1995 de eerste promotie naar de overgangsklasse werd gemaakt. Nog geen drie jaar kwamen de Meeuwen aan in de top. Onder trainer Ronald Ligt behaalde men het kampioenschap en de Hoofdklasse veldkorfbal lag klaar om bestormd te worden. Een jaar later werd in de zaal o­ngeslagen hetzelfde gedaan.

Sindsdien is het de Meeuwen nog niet gelukt om zich te handhaven in de Hoofdklasse en valt men tussen wal en schip van de Hoofdklasse en Overgangsklasse. In het seizoen 2002 – 2003 werden allebei de plaatsen in de hoofdklasse verloren zodat in het volgende seizoen de Meeuwen uitkomt in de overgangsklasse. Inmiddels (2018) speelt het eerste team van De Meeuwen weer hoofdklasse op het veld en het team weet zich tot nu toe goed staande te houden!

Ahoy
We schrijven 1997 als de bom ontploft in Ahoy. Al jarenlang is timmert de jeugd van de Meeuwen aan de weg en dit jaar is de kroning op het harde werken. De A1 wordt Nederlands Kampioen zaalkorfbal tegen Kapelle A1 en alsof dat niet genoeg is doet de A2 hetzelfde voor de afdelingsjunioren. Ook de C1 van de Meeuwen is al eens Nederlands Kampioen geweest en in het seizoen 2002 – 2003 doet de B1 het ook op het veld. Aan getalenteerde jeugd dus geen gebrek.

Ledenaantal
Korfbal is zeer populair onder de Puttense Jeugd en in het seizoen 2000 – 2001 werd voor het eerst de grens van 400 leden doorbroken. Dit is onder andere bereikt door de organisatiestructuur die met een lange termijngedachte De Meeuwen tot niet enkel een stabiele hoofdklasser wil maken maar ook een sociaal onderkomen wil zijn voor de Puttense Jeugd. Door het organiseren van veel nevenactiviteiten en een gezellig o­nderkomen te zijn wordt op alle fronten, breedte en topkorfbal, getracht een geheel eigen gemeenschap te zijn die iedereen biedt wat zij wil.

26 apr 2024

Overlijden oud-voorzitter Henk Stoffelsen